skip to Main Content

Wat te doen bij nekklachten?

Veel voorkomende klachten in onze praktijk zijn nekklachten. Wat is de oorzaak? Hoe weet u wat u precies hebt? En wat kunt u eraan doen? Dit horen wij vaak wanneer wij gebeld worden over nekklachten. Tijd voor wat advies dus.

Er zijn verschillende aandoeningen zoals acute nekklachten, nekhernia of whiplash. Een onderscheid per aandoening is:

  • Acute nekklachten zijn vaak het gevolg van overbelasting van spieren en banden.
  • Nekklachten die langer aanhouden 7 tot 12 weken of waarbij andere verschijnselen optreden zoals tintelingen, kracht verlies of hevige uitstralende pijn in een of beide armen kunnen een andere oorzaak hebben. Mogelijk ligt de oorzaak dan in een nekhernia en/of bij ouderen in artrose van de nekwervels.
  • Indien de nekpijn het gevolg is van een trauma kan ook gedacht worden aan een whiplash..

Symptomen bij nekklachten

  • Stijve nek
  • Een verminderde beweeglijkheid van de nek
  • Pijnklachten in nek of schouders
  • Spierspanningshoofdpijn
  • Slapeloosheid
  • Pijn die kan uitstralen naar het hoofd, schouders en armen.

Oorzaak van nekklachten

  • Overbelasting van de spieren
  • Verkeerde houding
  • In elkaar gezakt zitten
  • Provocerende bewegingen
  • Langdurig omhoog kijken
  • Een verkeerde slaaphouding.
  • Kou en tocht
  • Langdurige stress

Indien er geen duidelijke relatie is tussen de klachten en bepaalde activiteiten kan de oorzaak ook gezocht worden in andere aandoeningen, zoals een nekhernia, artrose of whiplash.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Bij (acute) nekpijn is het goed om de nek te blijven bewegen en warm te houden.  Dit ontspant de spieren en stimuleert de doorbloeding. Let hierbij op de pijnsignalen. Oncomfortabel is oké, pijn niet. Wat kan helpen:

  • Het dragen van een sjaal.
  • Een warme douche te nemen
  • Voorzichtig de nekspieren masseren
  • Een nieuwe (werk)houding aanleren

Ontspannende nekoefeningen
Oefeningen doen met de nek kan ervoor zorgen dat de nekspieren soepeler worden. Hierdoor vermijd u een verkrampt gevoel en zal uw nek en hoofd minder zwaar aanvoelen. De volgende oefeningen kunnen efficiënt zijn tegen nekpijn:

  • draai uw nek vijf keer in wijzerzin rond en vijf keer tegen wijzerzin: probeer hierbij met uw kin de borst te raken
  • span de spieren tussen schouders en nek door uw schouders traag op te halen en ontspan daarna meteen
  • beweeg uw schouders van voren naar achteren en probeer hierbij zo goed mogelijk uw nek te ontspannen
  • doe elk van deze oefeningen in reeksen van tien keer

Heeft u nog steeds last na deze oefeningen, schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Wij staan altijd voor u klaar en helpen u graag.